Geestelijke autoriteit bij gebed

Wij komen de laatse vrijdagavond van de maand bij elkaar in de kerk postjesweg 150 Amsterdam om samen te bidden. Gebed neemt een belangrijke plaats in binnen de gemeente. God wilt dat we Hem eren en danken, Wij hebben de Geest van kindschap, waardoor we roepen Abba, Vader. (Rom.8:15) Hij is onze Vader. Daarom drukken wij onze dankbaarheid, zorgen en verdriet uit in gebed bij God. Persoonlijk, met elkaar of juist voor elkaar. Maar ook stil zijn om te luisteren wat God ons te zeggen heeft. Jezus belooft een speciale betrokkenheid waar gelovigen bij elkaar zijn om gemeenschappelijk te bidden:

“Dit moet u vooral weten: Als twee van u hier op aarde eens zijn over iets wat u mijn hemelse Vader vraagt, zal Hij het voor u doen. Want als twee of drie mensen bij elkaar zijn, omdat ze bij mij horen ben ik bij hun.” (Het boek Mattheüs 18:19-20).

Al zijn we met twee gelovigen samen, hiermee hebben we al autoriteit in de hemel. Jezus geeft ons een voorbeeld van onze rechtspositie op aarde en in de hemel die we als kinderen van God hebben ontvangen. Het getal twee of drie heeft te maken met het aantal getuigen dat nodig is bij een rechtsgeding of het sluiten van een contract. Mede op grond daarvan kunnen we rekenen op gebedsverhoring naar Gods beloften. Gezamenlijk gebed is een effectief wapen in de geestelijke strijd. De Romeinen brief leert ons o.a. in hoofdtuk 8 vers 26, ” De heilige geest helpt ons hierbij, want wij zijn zo zwak. Wij weten niet eens hoe wij moeten bidden. Daarom behartigt de Heilige Geest onze belangen. Zo intens dat daarvoor geen woorden zijn.”
Maar het bidden begint al eerder  ” … maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer sluit uw duur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.” (HSV Mattheüs 6:6).